Subscribe:

miercuri, 4 martie 2009

Sfanta Taina a Marturisirii - mijloc de pastoratie individuala



Marturisirea, Spovedania sau Pocainta este Taina prin care credinciosul primeste de la Dumnezeu iertarea pacatelor marturisite duhovnicului cu zdrobire de inima si cu hotararea de a nu le mai face.
Ea a fost fagaduita de Mantuitorul prin urmatoarele cuvinte, adresate apostolilor: "Adevarat graiesc voua: Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in cer, si oricate veti dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in cer" (Matei 18.18).
Asezarea Tainei Pocaintei a avut loc, insa, dupa Inviere, cand Domnul nostru Iisus Hristos a zis ucenicilor: « Luati Duh Sfant, carora le veti ierta pacatele, se vor ierta lor, si carora le veti tine, vor fi tinute » (Ioan 20,22-23).
Pocainta este si o virtute pe care fiecare crestin trebuie sa o deprinda si sa o tina in sufletul sau toata viata. Dar pocăinţa, ca virtute, singură nu este suficientă pentru a ne împăca întotdeauna şi pe deplin cu Dumnezeu.Ci este nevoie si de a lua hotarerea ca pacatele savarsite sa nu le mai facem.
Adevãrata pocãintã constã în întoarcerea la Domnul Hristos si la învãtãtura Evangheliei Sale, în pãrãsirea cãilor rele si cãutarea cãii spre mântuire, în a fugi de calea cea largã a desfãtãrilor si plãcerilor lumii acesteia si a umbla pe « calea cea strâmtã … care duce la viatã vesnicã» (Matei 7, 14). Sfântul Ioan Damaschin ne spune cã pocãinta este « întoarcerea dintru cel afarã de fire, la cel dupã fire si de la diavol la Dumnezeu, prin nevointã si ostenealã ».

In scaunul marturisirii, duhovnicul, cunoaste fiecare om care vine sa se marturiseasca si il sfatuieste in conformitate cu invataturile de credinta ortodoxe, cum trebuie sa isi oranduiasca acel crestin viata sa duhovniceasca pe viitor.O marturisire mai deasa, da un rezultat mai bun, pentru ca duhovnicul poate sa observe modul in care crestinul isi schimba sau nu viata dupa faptele pe care le face.
Pastoratia individuala prin Sfanta Taina a marturisiri consta tocmai in aceasta legatura care se naste intre credincios si preotul duhovnic.Atunci cand credinciosul isi marturiseste pacatele, le marturiseste lui Dumnezeu, avandu-l pe preot ca martor.Insa prin sfaturile duhovnicesti pe care duhovnicul le da fiecarui credincios in parte care se marturiseste, apare actul de pastoratie individuala.
Spovedania are in mod deosebit doua efecte. Primul efect al Pocaintei este iertarea pacatelor si reasezarea celui ce s-a spovedit in starea harica din care cazuse, iar al doilea este usurarea si linistea sufleteasca. Sf. Efrem Sirul asemana Pocainta cu "un mare cuptor care primeste intr-insul arama si o preface in aur, ia plumb si da argint".Iata ce rol important poate avea duhovnicul atunci cand credinciosul se marturiseste.
Preotul, în scaunul spovedaniei, împlineşte trei lucrări:
PĂRINTE DOCTOR JUDECĂTOR
Poartă în el Duhul Sfânt şi prin Duhul Sfânt ne iartă păcatele. Dacă am vedea slava Harului Dumnezeiesc în care slujeşte preotul, atunci la această vedere am cădea la pământ, şi dacă preotul însuşi s-ar vedea în ce slavă cerească stă când îşi săvârşeşte slujirea sa, ar deveni un mare nevoitor (ascet) ca să nu întristeze cu nimic Harul Duhului Sfânt care viază în el. Preotul cunoaşte pe Domnul prin Duhul Sfânt şi asemenea unor îngeri vede cu mintea pe Dumnezeu. Are destulă putere să desfacă mintea noastră de cele pământeşti şi să o statornicească în Domnul. Cine-l întristează pe preot, îl întristează pe Duhul Sfânt care viază în el.

Trebuie stiut faptul ca este bine ca credinciosul sa aibe
un singur duhovnic pe care sa si-l tina, pentru ca duhovnicul sa il cunoasca bine sufleteste si sa vada pe parcursul a mai multe marturisiri cum decurge viata duhovniceasca a crestinului respectiv, in asa fel incat sa il poate sfatui si ajuta atunci cand apar probleme sufletesti sau pacate de care crestinul nu reuseste sa se indeparteze.
Pr Galeriu spunea : « Duhovnicul deplin si autentic trebuie sa fie un martor viu, un receptor si al învataturii si al experientei duhovnicesti, fiindca Harul implica viata si învatatura. Duhovnicul trebuie sa-mi împartaşeasca Adevarul, sa mi-l împartaseasca haric, sfintindu-mă si sa ma calauzească, sa ma conducă." Trebuie sa stii canoanele, sa ai experienta vie a binelui, a bunatătii si sa poti primi întrebari dinspre fiul duhovnicesc fara sa fii derutat de dificultatea lor. De aceea, duhovnicul trebuie sa fie o personalitate integral deschisa prin fire dialogului comuniunii. »
Venind crestinul cu inima deschisa spre a-si marturisi pacatele, duhovnicului i se ofera posibilitatea de a fi mai aproape ca oricand de acel om credincios ce doreste sa se impace cu Dumnezeu. Aceasta posibilitate nu trebuie trecuta cu vederea de duhovnic ci trebuie fructificata printr-un dialog folositor sufletului, prin care crestinul sa realizeze importanta apropierii sale fata de Dumnezeu si de Biserica. Astfel in sufletul credinciosului, duhovnicul apare atat ca parinte spiritual, care asculta si isi iubeste fii, ci si ca invatator si pastor de suflete. Facand acest lucru, marturisirea, ca si Taina, si-a atins scopul final. Pentru ca pe de o parte credinciosul a venit si si-a marturisit pacatele cu zdrobire de inima in fata lui Dumnezeu , luandu-si hotararea de a nu le mai savarsi, iar pe de alta parte pentru ca a primit din partea duhovicului sau sfaturi alese si ziditoare sufletului, ce il vor ajuta in lupta cu pacatul.
Postul Mare, la inceputul caruia ne aflam, trebuie sa ne fie ajutator vietii noastre duhovnicesti. Sa tinem stransa relatia cu duhovnicii nostri marturisindu-ne ori de cate ori simtim ca sufletul ne este greoi din pricina pacatelor. Sa cautam sa lepadam grijile lumesti si sa ne vedem mai mult de suflet purtand in el chipul Lui Dumnezeu. Sa ascultam de duhovnicii nostri pentru ca au raspundere in fata lui Dumnezeu pentru sufletele noastre,caci ei sunt ca niste pastori carora li s-a incredintat o turma.Mergand sa ne marturisim pacatele cu inima franta si sa cerem canon duhovnicu-lui, ca mai apoi, primind binecuvantarea lui, sa ne impartasim cu Trupul si Sangele Domnului, bucurandu-ne intru Domnul nostru Iisus Hristos de « lumina » invierii Sale.

0 comenteaza: